Monday, May 21, 2012

.GAMBAR INOVASI.


Padfone

Padfone merupakan kombinasi tablet dan telefon pintar. Dalam pengenalan perdananya, Pengerusi Asus Jonney Shih menunjukkan bagaimana keunikan peranti tersebut. Di hadapan, tampak sebuah tablet berlayar 10,1 inci dan dari bahagian belakangnya, beliau mengambil sebuah smartphone berlayar 4,3 inci.

Konsepnya memang menggabungkan smartphone dan tablet tapi bukan dalam peranti tunggal. Pasukan reka bentuk Asus merancang bahagian belakang tablet tersebut agar boleh menjadi dock atau tempat pemegang untuk menyambung smartphone pasangannya. Ideanya didasari banyak pengguna tablet dengan sambungan WiFi saja yang sukar mengakses internet jika tak menemui hotspot.

Dengan adanya smartphone yang boleh disambungkan ke rangkaian bimbit, pengguna hanya tinggal menggabungkannya untuk mengakses internet. Saat smartphone digabungkan, paparan layarnya terus muncul dengan ukuran lebih besar di skrin tablet secara automatik. Kekuatan bateri smartphone pun jadi lebih tahan apabila digabungkan ke tablet. Kini menerima panggilan telefon pun boleh dilakukan dengan tablet.



The Kitten Scaner

Jika sebagai orang dewasa, kita boleh berasa amat gementar untuk prosedur mudah seperti CAT atau CT scan, anda boleh bayangkan tahap kebimbangan yang kanak-kanak alami jika mereka menjalani satu prosedur tersebut? Pengimbas Kitten adalah satu percubaan oleh Philips untuk mengurangkan ketegangan ini dan membantu kanak-kanak agar boleh menghadapi sebarang tekanan. Pengimbas ini berformat interaktif kerana pelbagai permainan dan cerita-cerita dimasukkan ke dalam mesin dan mengajar mereka tentang apa yang boleh dijangkakan semasa imbasan. Ia membantu mereka untuk memahami proses yang lebih baik dengan menjadikan mereka selesa dengan teknologi dan dengan itu mengurangkan rasa takut.

Kenderaan Mesra Alam

Inovasi ini merupakan inovasi dalam bidang pengangkutan yang bertujuan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas. Kereta ini bagaikan sebuah troli di pasaraya besar. Untuk menggunakannya anda hanya perlu memasukkan sejumlah wang dan kereta ini serta merta menjadi milik anda untuk sementara waktu. Setelah memandu dengan tenang menuju ke arah destinasi anda, anda boleh menikmati pemandangan dan suasana yang kurang pencemaran kerana penggunaan kenderaan mini ini. Selepas selesai menggunakan, anda boleh meninggalkan kereta ini begitu sahaja dan orang lain boleh menggunakan kenderaan mini ini pula.
Kenderaan ini diilhamkan oleh Roberto Vackflores dari Santiago, Chile.

Rumah Belon

Seorang lelaki tua di dalam sebuah filem yang mengalami kekecewaan, telah mencipta sebuah rumah terbang menggunakan belon helium untuk melepaskan dirinya dari kesakitannya. Kini, sepasukan saintis telah berjaya berjaya mencipta semula adegan yang menggunakan beratus-ratus belon sebenar helium dan contoh yang amat menyerupai rumah berwarna kuning yang dilihat dalam filem tersebut. 

Projek ini telah dijalankan oleh pasukan saintis termasuklah pasukan dari Saluran National Geographic dan pencipta filem Pixar, bersama-sama dengan dua juruterbang belon, jurutera, saintis dan sukarelawan.

Rumah ini telah dilancarkan pada hari Sabtu dari lapangan terbang swasta di Los Angeles. Ia telah dinaikkan ke langit oleh lebih daripada 300 belon cuaca, setiap hampir tiga meter dan memegang tangki seluruh helium. Ia adalah kelompok terbesar penerbangan belon pernah. Rumah ini terbang untuk hampir sejam, mencapai ketinggian lebih 3,000 meter, dan membuat pendaratan yang selamat.

Fruit Cold Storage


Satu idea yang sangat mendan inovatif. Kita semua tahu bahawa buah-buahan merupakan makanan yang mudah rosak. Ia kering dengan cepat tanpa kehadiran air. Pereka yang merekabentuk pelindung air ini membuat air yang memberi kesan aura buatan air, ia merupakan ciptaan yang sangat mengagumkan. Alat kawalan di dalam membina suhu yang sejuk dan sempurna untuk melindungi buah buahan daripada kekeringan yang cepat.
Kereta Gel Lembut
Kereta ini merupakan kereta rekaan HONDA dan diberi nama PUYO. Kenderaan ini direka dengan ciri lebih mesra alam dan berkonsepkan kenderaan masa depan. Badan kereta ini diperbuat daripada gel lembut yang akan membuatkan orang mahu menyentuhnya. bahan bakar yang digunakan untuk menggerakkannya adalah Hidrogen. Hidrogen dijana bersama udara untuk menghasilkan tenaga elektrik. kenderaan ini juga mengeluarkan air pada ekzosnya.

Cermin Mata Penterjemah

Cermin mata tanpa kanta ini berfungsi menterjemah perkataan dalam bahasa Inggeris kepada bahasa Jepun. Cermin mata ini direka dengan dilengkapi komputer yang mampu menyediakan sarikata seperti drama televisyen atau filem semasa perbualan antara dua orang yang memakainya. Setiap perkataan pengguna akan dirakam oleh mikrofon sebelum diterjemahkan dan disiarkan pada cermin mata penggunanya. Pengguna dapat memastikan perbualan itu berjalan dengan lancar.

BMW Vision ConnectedDrive


BMW  memperkenalkan sebuah model konsep masa depan diberi nama BMW Vision ConnectedDrive yang menonjolkan kemampuan teknologi BMW ConnectedDrive. Ianya dilengkapi ciri-ciri pintar di mana model ini akan berintegrasi di antara pemandu dengan kenderaan, penumpang dan dunia luar, ianya dihubungkan dengan teknologi moden yang berintegrasi bersama-sama sistem ‘social networking’. Rekaan futuristik bersama-sama inovasi teknologi, BMW menampilkan sebuah model kereta yang menjanjikan keselesaan, keselamatan dan hiburan.

Model konsep BMW Vision ConnectedDrive bukan sekadar sebuah kereta, malah ianya menunjukkan potensi yang ada pada model ini bagaimana sebuah kereta mampu berinteraksi dengan pemandu, penumpang, kemudiannya menghubungkan mereka dengan dunia luar melalui sistem perhubungan sosial, semuanya dengan bantuan inovasi teknologi moden dan terkini. Pemanduan bukan saja menjadi lebih selesa, malah lebih mudah apabila pemandu dibantu sepenuhnya, contohnya maklumat tersedia di hujung jari, mencari destinasi bukan lagi satu masalah.

Kemampuan model ini membantu pemandu memandu dengan selamat juga terserlah melalui teknologinya yang mampu mengesan keadaan persekitaran di atas jalan raya, seterusnya mampu mengelakkan situasi yang tidak diingini dari berlaku. Rekaannya paling menyerlah, moden, futuristik, elegan dan dinamik, menampilkan gaya bahasa rekaan BMW. Jarak titik roda yang panjang, posisi kerusi pemandu dan penumpang serta bonet depan yang panjang, menjadikan model ini begitu menawan.

 Trophy Cuddler Audio 


Pernahkah terpikir oleh anda mengenai sofa yang digabungkan dengan speaker untuk medengarkan lagu?  Kebanyakan dari sofa memang diperuntukkan untuk orang yang ingin bersantai-santai menikmati waktu di rumah. Banyak orang yang menggunakan sofa untuk menonton tv atau DVD, atau hanya sekadar mendengarkan lagu saja. Namun kebanyakan dari anda mendengarkan lagu dengan speaker yang terpisah, namun bagaimana jika speaker dan sofa digabungkan?

Kini terdapat sebuah produk yang menggabungkan antara sofa dengan speaker. Trophy Cuddler Audio yang merupakan sebuah sofa dengan speaker didalamnya. Speaker terdapat pada sisi sofa, manakala subwoofer juga terdapat di sisi yang lainnya. Speaker ini juga terdapat iPod dock untuk menghubungkan speaker ke iPod anda, juga terdapat USB dan Bluetooth yang memungkinkan anda memasang lagu tidak hanya dengan iPod.

Jam Tangan Cookoo


Ini adalah jam tangan yang didakwa pertama kali yang boleh dihubungkan dengan telefon pintar. Cookoo adalah sebuah jam tangan yang boleh memaparkan pelbagai macam notifikasi pada tangan anda mulai dari Alarm / Reminder, SMS masuk, Email masuk, Panggilan tak dijawab, hingga notifikasi untuk mengecas telefon anda kerana bateri yang sudah lemah.

Cookoo dapat memberikan notifikasi pada "real time" dimana apabila terdapat notifikasi pada telefon, maka Cookoo terus memberikan signal kepada anda. Jam tangan ini sangat berguna bagi anda ketika anda tidak boleh melihat telefon, seperti ketika sedang bermesyuarat atau sedang memandu kenderaan. Bukan hanya itu, Cookoo juga boleh membantu anda mencari telefon anda ketika anda lupa dimana anda meletakkannya.

Jam tangan Cookoo ini tahan air, jadi ketika anda sedang berbasikal atau sedang jalan dalam keadaan hujan, anda tidak mungkin mengeluarkan telefon untuk melihat notifikasi di bawah hujan, namun dengan jam Cookoo anda dapat mengetahui notifikasi yang masuk. Cookoo ini juga mempunyai daya tahan bateri yang lama dan ia juga mudah untuk diganti ketika bateri telah habis.



1 comment: